تحولات لبنان و فلسطین

رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: بخشی از هزینه در حمل‌ونقل بین‌المللی مربوط به انبارداری‌ است که در این شرایط توقفات زیادی در انبارداری رخ داد و ما از دولت درخواست کردیم تا در این زمینه تخفیفاتی داده‌ شود اما متاسفانه تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ است.

دولت در هزینه انبارداری حمل و نقل بین‌المللی تخفیفاتی اعمال کند

به گزارش قدس آنلاین، احمد زمانیان یزدی در خصوص تاثیر شیوع ویروس کرونا بر حمل‌ونقل بین‌المللی اظهار کرد: اولین چالشی که با شیوع ویروس کرونا بر حمل و نقل بین‌المللی تاثیر گذاشت، موضوع بسته شدن مرزها بود و تنها کشوری که مرز خود را در این مدت نبست، کشور افغانستان بود. ترکمنستان بلافاصه از تاریخ ۴ اسفندماه ۹۸ مرزهای خود را بست و در حال حاضر نیز مرزهای زمینی این کشور برای تردد ماشین‌ها بسته‌ است. زمانی‌ که ماشین‌های حمل‌ونقل کشور ما نتوانند وارد کشور ترکمنستان شوند، دسترسی به کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان را نیز از دست خواهیم‌ داد.

وی افزود: پیش از بسته‌شدن مرزها، محموله‌های زیادی آماده بارگیری و حمل بود که با بسته‌ شدن مرز اجازه حمل این کالاها داده‌ نشد و هزینه‌های بسیاری بر شرکت‌ها اعم از دموراژ کانتیرها، هزینه انبارداری، ترانزیت کالاهای واردشده و... تحمیل کرد.

رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بسته ‌شدن مرزهای پاکستان نیز در مسیر میرجاوه توقف‌های زیادی ایجاد کرد و ضرر و زیان زیادی بر شرکت‌ها تحمیل شد. بسته‌ شدن مرز ترکیه و سایر مرزها نیز به‌ طور مستقیم بر حمل‌ونقل بین‌المللی تاثیر گذاشت.

زمانیان یزدی در خصوص ترافیک کامیون‌ها در مرز افغانستان گفت: به‌ دلیل اینکه حجم کالای صادراتی برای افغانستان زیاد شده‌ بود، مرز افغانستان و دوغارون با حجم زیادی از کامیون‌های حامل بار مواجه‌ شد که کامیون‌ها بین ۱۵ تا ۲۰ روز پشت مرز توقف داشتند و این موضوع باعث افزایش کرایه‌ها و تاخیر در رسیدن کالا به دست مخاطب شد.

وی ادامه‌ داد: پیگیری‌هایی خصوصا در زمینه مرزهای کشورهای آسیای میانه و ترکمنستان انجام شده‌ اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ است.

رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی با اشاره به تعیین مسیر جایگزین برای صادرات کالا تصریح کرد: کالاهای باقیمانده به ناچار از راه‌های جایگزین صادر می‌شوند. راه جایگزین صادرات به قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان از مسیر آذربایجان و روسیه است، البته حمل‌ونقل از راه‌های جایگزین هزینه‌ها را بالا می‌برد، زمان بیش‌تری صرف خواهد کرد و دسترسی سخت‌تر خواهد شد.

زمانیان یزدی بیان کرد: حدود سه ماه است که ترکمنستان راه ریلی را بازگشایی کرده‌ و برخی از کالاها از این مسیر حمل می‌شود اما عمده کالاهایی که از مسیر جاده حمل‌ونقل می‌شود، همچنان با مشکل روبه‌رو است.

وی در خصوص افزایش قیمت کالا به دلیل افزایش مسیر حمل بیان کرد: با توجه به نوسانات شدید ارزی، هزینه‌ها افزایش یافته‌ اما به‌ هر حال بار باید به مقصد برسد و اگر صرفه اقتصادی در حمل کالا به مقصد وجود نداشته‌ باشد، کالا با هزینه بالاتری به مقصد خواهد رسید.

رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی اضافه‌ کرد: امیدواریم تا مسئولان در این زمینه تلاش مضاعفی انجام دهند تا مشکلات حمل‌ونقل به ترکمنستان حل شود و شرایط به بهمن‌ ماه سال ۹۸ بازگردد.

زمانیان یزدی با اشاره به لزوم پوشش برخی از هزینه‌های مرتبط با بحث حمل‌ونقل بین‌المللی عنوان کرد: ما پیگیری‌های زیادی انجام دادیم تا در شرایط کرونایی دولت حداقل مقداری از هزینه‌های مرتبط با شیوع این ویروس جهانی را پوشش و یا تخفیف دهد اما این اتفاق رخ نداد. بخشی از هزینه در حمل‌ونقل بین‌الملل مربوط به انبارداری‌ است که در این شرایط توقفات زیادی در انبارداری رخ داد و ما از دولت درخواست کردیم تا در این زمینه تخفیفاتی داده‌ شود اما متاسفانه تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ است.

وی ادامه‌ داد: هرچه میزان بیش‌تری تخفیف داده‌ شود، به نفع خواهد بود. در حال حاضر در رکود و کسادی کار به‌ سر می‌بریم، هزینه‌ها مضاعف شده‌ و شرکت‌های خارجی نیز اعلام می‌کنند که افزایش هزینه‌ها مرتبط با آن‌ها نیست و در این میان تنها شرکت‌های ایرانی متضرر خواهند شد.

رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی در خصوص افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل بین‌الملل عنوان کرد: هزینه‌های جانبی از ابتدای شیوع کرونا در حمل‌ونقل بین‌المللی بیش از صددرصد و هزینه کرایه‌ها نیز حدود ۲۰۰ درصد افزایش یافته‌ اما میزان کار به‌ شدت کاهش داشته‌ است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.